Tuesday, May 13, 2008

According to Hugh McLeod in The Guardian, "...Despite calls for a ceasefire, Hizbullah fighters defeated militants loyal to Druze leader Waleed Jumblatt in clashes starting on Sunday night, gaining control of Niha, a village in the southern Chouf mountains, 25 miles south-east of Beirut..."

However, another account by Fida' Itani in Al-Akhbar, the opposition fighters who led the battles in Shouf were NOT Hezbollah, but rather old members of Jumblat's militia who are now fighting for Wi'am Wahhab or Talal Erslan. And that the cease fire was not respected by Jumblat's men in the first place:

بشكل رئيسي فإن المعارضة في الجبل تتكون من تيار التوحيد والحزب السوري القومي الاجتماعي والحزب الديموقراطي اللبناني، وقبل 24 ساعة من سيطرة المعارضة كانت المنطقة تشهد هدوءاً، ولا نية لأحد بالنزول عسكرياً لإغلاق الشوارع أو فتحها. كان الكل على سلاحه دون جهوزية جدية، ويتابعون ما يحصل في العاصمة وفي طرابلس وطريق المصنع.
إلا أن خروج وليد جنبلاط ليل العاشر من أيار وإعلانه أنه يتحمّل مسؤولية ما حصل من اختطاف وتشويه وقتل مناصرين لحزب الله خفف حدة الاحتقان، ولكن في الوقت عينه أثار مخاوف المعارضين الذين خبروا دهاء جنبلاط في كسب الوقت وتجاوز المآزق. ولم تمض ساعات حتى عاد جنبلاط وفوض طلال أرسلان تسوية مسألة الجبل، وهو التفويض الذي انعكس في الشارع تصعيداً في نشر الحواجز واختطاف الباصات والتوقيف على الهوية، ومحاولة اعتقال أنصار للمعارضة في أكثر من منطقة في الجبل
...

No comments: